Voorwoord / leeswijzer
Cosis maakt elk jaar een verslag over de kwaliteit van de Langdurige Zorg.
Dat noemen we het kwaliteits-rapport.
Dit is het kwaliteits-rapport over het jaar 2021.
- Hoe gaat het met de Langdurige Zorg binnen Cosis?
- Wat gaat goed en wat kan beter?
- Waar hebben we ons mee bezig gehouden in 2021?
- En welke invloed had corona?
Daarover lees je in dit rapport.
Cosis wil ook graag de mening horen van cliënten, hun verwanten en onze medewerkers.
Daarom hebben we een groep mensen uitgenodigd.
Zij geven hun mening over een aantal onderwerpen uit dit kwaliteits-rapport.
We noemen hen het Cosispanel.
Het kwaliteitsrapport bestaat uit vier delen:
- wat doen we en waar werken we;
- de zorg aan de cliënt;
- de mening van de cliënt;
- hoe gaat het met de medewerkers.
We wensen je veel leesplezier toe!
1. Wat doen we en waar werken we
Cosis biedt zorg aan mensen met een verstandelijke of psychische beperking.
Dat doen we vooral in de provincies Groningen en Drenthe.
We bieden met ongeveer 4100 medewerkers en
ruim 1000 vrijwilligers zorg aan zo’n 7600 cliënten
Samen zorgen we er in kleine stapjes voor dat cliënten meer grip op hun leven krijgen.
Samenwerken in 2021
Vanaf 2021 gaan we nog meer samenwerken met andere organisaties.
We kunnen van elkaar leren en elkaar helpen bij dingen die we zelf niet goed weten.
We vinden het ook belangrijk dat cliënten een goed contact hebben met de mensen om hen heen.
2. De zorg aan cliënten
2.1 Basis-methodieken: een vaste manier van werken
Bij Cosis werken we met 8 basis-methodieken.
Elk team kiest welke methodiek het beste bij de cliënten van de locatie past.
Werken met een methodiek betekent dat iedereen op dezelfde manier werkt.
Het zorgt voor duidelijkheid bij cliënten en medewerkers.
Het is belangrijk dat teams aandacht blijven besteden aan de methodiek.
Vooral als er veel nieuwe medewerkers zijn.
2.2 Zorgplannen en rapporteren
Elke cliënt moet een zorgplan hebben.
In het zorgplan staan bijvoorbeeld afspraken en doelen.
Begeleiders schrijven op hoe het met de cliënt gaat.
Dat doen ze in een computer-programma dat ONS heet.
Speciaal daarvoor opgeleide medewerkers helpen hen hierbij in 2021.
2.3 Veilig wonen en werken
Cosis vindt het belangrijk dat cliënten en medewerkers zich veilig voelen.
Toch gebeuren er wel eens vervelende dingen, dat noemen we incidenten.
Bijvoorbeeld een cliënt die heel boos wordt op een andere cliënt of begeleider.
Of een begeleider die een fout maakt met medicijnen.
Het is belangrijk dat daar dan een melding van wordt gemaakt; een Incidentmelding.
Door zo’n melding goed te onderzoeken kunnen we onze zorg verbeteren.
In 2021 zien we dat bij het inwerken van nieuwe medewerkers te weinig aandacht is voor het melden van incidenten.
Het is belangrijk om daar in 2022 iets aan te gaan doen.
2.4 Medezeggenschap
Cosis vindt medezeggenschap van cliënten en verwanten belangrijk.
We hebben een centrale cliëntenraad (CCR) en
op de meeste locaties is een lokale cliëntenraad en/of verwantenraad.
In onze clusters worden ook belangrijke onderwerpen besproken.
Het is goed als daar medezeggenschap bij wordt betrokken.
In 2022 gaan we nadenken hoe we dat kunnen doen.
In 2020 vonden de CCR en de lokale raden dat zij te weinig betrokken werden bij de corona-maatregelen.
Daarom is in 2021 elke drie weken een overleg over corona met een aantal leden van de CCR.
Zij geven hun mening over onderwerpen waar het corona-team mee bezig is.
Ook vertellen we locaties dat zij met hun cliëntenraad in gesprek moeten over de corona-maatregelen.
De medezeggenschap op locaties in Groningen en Drenthe is verschillend georganiseerd.
Cosis wil graag dat daar meer gelijkheid in komt.
En dat de medezeggenschap op locaties verder versterkt wordt.
Daar wilden we in 2021 mee aan de slag.
Door corona is dat niet goed gelukt, in 2022 gaan we hier mee verder.
2.5 Klachten
Als iemand een klacht wil indienen over Cosis, dan kan dat onder andere bij de klachten-functionaris.
De klachtenfunctionaris heeft in 2021 89 klachten binnen gekregen.
Dat zijn er minder dan in 2020, toen waren het er 103.
De meeste klachten gaan over de zorg die cliënten krijgen.
Ook zijn er klachten van cliënten die vinden dat er niet goed met hen wordt omgegaan.
2.6 Cliënt-vertrouwenspersonen
Soms hebben cliënten of verwanten een probleem waar ze
niet met de begeleider of iemand anders over willen praten.
Dan kunnen zij terecht bij de cliënt-vertrouwenspersonen
van Cosis.
Deze cliënt-vertrouwenspersonen zijn in 2021 152 keer gebeld door mensen die hen nodig hadden.
In 2020 was dat aantal lager, namelijk 123.
Hoe het komt dat in 2021 meer mensen contact wilden met de cliënt-vertrouwenspersoon weten we nog niet.
We hebben sinds 1 januari 2020 ook twee cliënt-vertrouwenspersonen vanuit een andere organisatie.
Dat is verplicht door de nieuwe Wet zorg en dwang, afgekort de Wzd.
Bij hen kun je terecht als je het niet eens bent met iets wat je moet, of juist niet mag.
Het aantal mensen dat in 2021 contact wilde met de cliënt-vertrouwenspersonen Wzd is wat hoger dan in 2020.
Leden van het Cosispanel hebben goede ervaringen met de cliënt-vertrouwenspersonen.
Ze vragen zich wel af of de cliënt-vertrouwenspersonen bekend genoeg zijn bij ambulante cliënten.
2.7 Werken Dagbesteding en Leren (WDL)
Cosis vindt het belangrijk dat cliënten nieuwe dingen kunnen leren.
En dat zij een goede plek hebben om te werken of dagbesteding te hebben.
Dat kan binnen Cosis zijn, maar zeker ook buiten Cosis.
We gaan onderzoeken welke mogelijkheden er zijn.
2.8 Kansen voor kinderen
Kinderen met een beperking hebben net zoveel recht om naar school en kinderopvang te gaan als kinderen zonder beperking.
Maar dat lukt nog niet altijd goed.
Daarom gaan medewerkers van Cosis meer meewerken op basisscholen en in de kinderopvang.
3. Mening van de cliënt
3.1 Cliënt-ervarings onderzoek CoK
Net als elk jaar hebben we in 2021 een cliënt ervarings-onderzoek gedaan.
Het heet Cliënten over Kwaliteit, CoK.
- Cliënten van woonlocaties geven Cosis gemiddeld een 8,3.
- Cliënten van Werken, Dagbesteding en Leren geven Cosis gemiddeld een 8,7.
Deze cijfers zijn ongeveer hetzelfde als in het jaar 2020.
Mooie cijfers waar we trots op zijn!
Waar cliënten tevreden over zijn:
- de klik met de begeleiding,
- de sfeer op de meeste locaties,
- hun woonplek.
waar cliënten minder tevreden over zijn:
- je prettig voelen bij medebewoners,
- je weleens eenzaam voelen,
- genoeg te doen hebben in de avonden en weekenden,
- nieuwe dingen leren.
Verwanten uit het Cosis-panel zeggen dat zij de CoK vragenlijsten niet krijgen. Dat zouden ze wel graag willen.
Het Cosis-panel zegt dat het belangrijk is dat de CoK-uitkomsten worden besproken met het team en de cliëntenraad.
3.2 Ervaringen van cliënten en verwanten in corona tijd
Ook in 2021 hadden we te maken met corona.
Er waren net als in 2020 ook binnen Cosis veel maatregelen.
Die moesten ervoor zorgen dat mensen niet ziek werden.
We willen graag weten wat cliënten en hun familie daarvan vinden.
Daarom hebben we gesprekken met hen gehouden.
Iedereen snapt wel waarom de maatregelen nodig waren.
En er is veel respect voor hoe de medewerkers van Cosis hun werk hebben gedaan.
Cliënten vertelden ook dat ze veel maatregelen lastig vonden.
Zoals niet naar de dagbesteding kunnen omdat die dicht was.
Of de begeleiding alleen via beeldbellen zien en spreken.
Het corona team van Cosis bespreekt de uitkomsten van de gesprekken.
4. Hoe gaat het met de medewerkers
4.1 Nieuwe manieren van werken
Cosis is in 2018 ontstaan door het samenvoegen van organisaties NOVO en Promens Care.
Beide organisaties hadden hun eigen manier van werken.
Dat willen we graag één manier van werken laten worden, de Cosis-manier.
In 2021 zijn veel teams daarmee aan de slag gegaan.
Dat betekent eerst heel veel samen overleggen.
En samen kleine stapjes maken, om zo een Cosis-team te worden.
Ook zijn we in 2021 gaan werken met een nieuw computersysteem.
Dat nieuwe systeem zorgt ervoor dat we ons werk beter kunnen doen.
Maar het kost wel tijd om er mee te leren werken.
4.2 Zieke medewerkers
Het is in de zorg moeilijk om nieuw personeel te krijgen, bij Cosis is dat ook zo.
Ook waren er in 2021 veel zieken, onder andere door corona.
Soms waren er niet genoeg begeleiders om alle diensten op locaties in te vullen.
Kantoormedewerkers met een zorg-opleiding zijn toen op locaties ingezet.
Ook hebben begeleiders op locaties onderling diensten geruild.
De cliënten en familieleden uit het Cosispanel vinden het heel fijn hoe dit is opgelost.
Ze geven de begeleiders daar een groot compliment voor.
4.3 Vernieuwen en verbeteren van de zorg
Er worden steeds nieuwe manieren bedacht om de zorg te verbeteren.
We proberen nieuwe dingen uit en onderzoeken of de zorg aan onze cliënten daarmee beter wordt.
De leden van het Cosispanel vertellen dat zij niet goed weten welke vernieuwingen binnen Cosis worden ingezet.
Hun tip is om in 2022 te kijken hoe medewerkers, cliënten en verwanten meer betrokken kunnen worden.
Tot slot
We bedanken je hartelijk voor het lezen van deze samenvatting van het kwaliteits-rapport 2021!
We zijn trots op de manier waarop we samen de kwaliteit van onze zorg hoog houden.
En we zijn er trots op dat veel van onze cliënten en hun naasten blij met ons zijn.