Spring naar inhoud

Samenvatting in eenvoudige taal

Voorwoord / leeswijzer

In dit kwaliteitsrapport kijken we terug naar het jaar 2022.
Wat hebben we allemaal gedaan bij Cosis?
Wat ging goed en wat kan beter.
En welke plannen hebben we voor 2023?
We hebben een paar onderwerpen uit dit rapport voorgelegd aan een groep cliënten, verwanten en medewerkers.
We noemen hen het Cosis-panel.
De mening van het Cosis-panel vind je ook in deze samenvatting.
We wensen je veel leesplezier!

1. Wie zijn we en waar werken we?

Cosis ondersteunt in 2022 bijna 9000 cliënten in de provincies Groningen en Drenthe.
We hebben ongeveer 4000 medewerkers.
We helpen kwetsbare mensen met een verstandelijke en/of psychische beperking om meer grip op hun leven te krijgen.
Dat doen we samen, in kleine stappen.
We zoeken daarin steeds meer samenwerking met het netwerk van de cliënt en met andere organisaties.
We werken in vier clusters:

  • Wonen
  • Ambulant (Thuis-ondersteuning, Inlopen en Beschermd Wonen, Werken Dagbesteding en Leren)
  • Kind Jeugd en Gezin 
  • Cosis Expertise Centrum
Klik op de afbeelding om te vergroten

2. De zorg aan cliënten

2.1 Op dezelfde manier werken

We vinden het belangrijk dat de zorg die we bieden van goede kwaliteit is.
Dat cliënten weten waar ze aan toe zijn.
En dat medewerkers weten hoe ze hun werk het beste kunnen doen.
Daarom werken we binnen Cosis met 8 methodieken.
methodiek is een vaste manier van werken.
Elke locatie kiest de methodiek die het beste bij hun cliënten past.
In 2022 merken we dat sommige methodieken niet meer zo goed bij de locatie passen. 
Bijvoorbeeld doordat de locatie of de cliënten veranderd zijn. In 2023 gaan we hier goed naar kijken. 

2.2 Zorgplannen

Elke cliënt van Cosis moet een zorgplan hebben.
In het zorgplan staan afspraken en doelen.
Die zorgplannen staan in de computer, in een programma dat ‘ONS’ heet.
Sommige begeleiders vinden het nog lastig om het zorgplan goed in ONS te zetten.
Ze krijgen daarom hulp van collega’s die het wel goed snappen.
In 2022 zien we dat de zorgplannen beter worden ingevuld.

2.3 Leren van fouten

Soms gebeurt er iets vervelends met een cliënt.
Of maakt een medewerker een fout.
Het is belangrijk dat dat gemeld wordt.
Dan kunnen we onderzoeken wat er precies gebeurd is.
En dan kunnen we ervoor zorgen dat het niet weer gebeurt.

In 2021 werden niet alle fouten of vervelende gebeurtenissen gemeld.
Soms omdat begeleiders niet wisten hoe dat moest.
Of omdat ze het spannend vonden om een fout te melden.
In 2022 gaat dat beter doordat er veel aandacht aan is besteed.

Het grootste deel van de meldingen gaat over agressie en medicatie.
Het aantal meldingen daarover is hoger dan in 2021.
Waardoor dat precies komt weten we nog niet.

2.4 Inspraak en Medezeggenschap

Cosis vindt het belangrijk om de mening van cliënten en verwanten te horen.
En ook echt iets met die mening te doen.
Bijna elke locatie heeft een lokale cliëntenraad en/of verwantenraad.
Er is ook een centrale cliëntenraad (CCR).

In 2022 zijn we doorgegaan met het verder verbeteren van Inspraak en Medezeggenschap.
We hebben ook een e-learning over de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen gemaakt voor cliënten, verwanten en medewerkers.

2.5 Klachten

Soms hebben cliënten, verwanten of anderen klachten over Cosis.
In 2022 kwamen er 82 klachten binnen.
De meeste klachten gingen over de zorg die Cosis biedt en over overlast.
De klachten-functionaris zorgt ervoor dat de klachten goed en op tijd worden afgehandeld.
Het Cosis-panel vertelt dat verwanten het soms spannend vinden om een klacht in te dienen.
Hun advies: vertel nog beter aan cliënten, verwanten en medewerkers dat we juist kunnen leren van klachten.

2.6 Cliëntvertrouwenspersonen

Cosis heeft twee cliënt-vertrouwenspersonen in dienst.
Bij hen kun je terecht met alles waar je met iemand anders niet over kunt of wilt praten.
Er zijn ook twee cliënt-vertrouwenspersonen van buiten Cosis.
Bij hen kun je terecht kunt met vragen over onvrijwillige zorg. 

De cliënt-vertrouwenspersonen hebben samen bijna 200 meldingen gehad in 2022.
Dat is meer dan in 2021.
We weten niet precies waardoor dat komt.
Er waren veel wisselingen in personeel op locaties.
Dat zorgde voor onrust bij cliënten.
Misschien wilden daardoor meer cliënten met de cliënt-vertrouwenspersonen praten. 

Het Cosis-panel vindt het belangrijk dat cliënten, verwanten en begeleiders de cliënt-vertrouwenspersonen kennen.

2.7 Werken Dagbesteding en Leren (WDL)

We willen graag dat cliënten zich kunnen ontwikkelen.
Bij Werken, Dagbesteding en Leren (WDL) van Cosis zijn daar veel manieren voor.
We zoeken bijvoorbeeld samen met cliënten die door willen leren naar een geschikte opleiding.
En we zorgen ervoor dat cliënten die dat willen bij bedrijven buiten Cosis kunnen werken.
Iedereen heeft recht op een werk- of leerplek die het beste bij de persoon past.
Samenwerken met bedrijven en organisaties in de buurt vinden we daarbij belangrijk.

2.8 Ervaringsdeskundigen

Ervaringsdeskundigen bij Cosis zijn mensen die geleerd hebben hoe zij met hun eigen ervaringen anderen kunnen helpen.
Zij hebben ervaring met psychische klachten of met het hebben van een licht verstandelijke of lichamelijke beperking.
Onze ervaringsdeskundigen werken op locaties maar geven ook gastlessen op scholen en werken mee aan onderzoek.
In 2022 hebben zij onder andere gewerkt aan meer bekendheid van hun werk binnen Cosis.

2.9 Techniek in de zorg

Techniek wordt steeds belangrijker in de zorg.
Het kan cliënten helpen zelfstandig te blijven of zich minder eenzaam te voelen.
Bijvoorbeeld een robothond voor een cliënt die contact maken moeilijk vindt.
Of iemand laten ontspannen door een speciale bril.
Met zo’n bril lijkt het bijvoorbeeld alsof je tussen dolfijnen zwemt.
Samen met cliënten en verwanten onderzoeken we welke technieken we gaan gebruiken.
Cliënten uit het Cosis-panel vertellen dat techniek hen helpt in hun dagelijkse leven.
Maar het Cosis-panel zegt ook dat techniek niet in plaats van begeleiding moet komen.

2.10 Samenwerking met basisscholen

Cosis vindt het belangrijk dat kinderen met een beperking zoveel mogelijk meedoen met kinderen zonder beperking.
Daarom zoeken we steeds meer samenwerking met kinderopvang en basisonderwijs.
Begeleiders van Cosis werken bijvoorbeeld mee op basisscholen.
Ze ondersteunen de kinderen die dat nodig hebben.
Ook leren zij de school hoe ze het beste om kunnen gaan met kinderen met een beperking.

2.11 Keuzes maken

In 2022 betalen sommige gemeentes minder geld voor ambulante ondersteuning.
Daardoor kan Cosis niet de kwaliteit van zorg bieden die we nodig vinden
Dat betekent dat we keuzes moeten maken.
In deze gemeentes zijn we gestopt met onze ambulante ondersteuning.
Een moeilijk besluit omdat het veel invloed heeft op de cliënten en medewerkers.
Gelukkig gaat de samenwerking met veel gemeentes steeds beter. 

3. Wat vinden cliënten en verwanten van Cosis?

3.1 De uitkomsten van het cliënt-ervarings onderzoek

We vragen cliënten en verwanten elk jaar wat zij vinden van Cosis.
Dat doen we met de vragenlijst ‘Cliënten over Kwaliteit’ (CoK).
Ook dit jaar krijgen we mooie cijfers van hen, gemiddeld ruim boven de 8.
Daar zijn we trots op!

3.2 Wat gaat goed en wat kan beter volgens cliënten en verwanten?

Wat cliënten en verwanten goed vinden gaan binnen heel Cosis:

  • Er is een goede klik met de begeleiding.
  • De sfeer op de meeste locaties is goed.
  • Een eigen appartement hebben is fijn.
  • Ambulante cliënten voelen zich heel welkom bij onze inloop-locaties.

Wat beter kan bij Wonen en Werken Dagbesteding en Leren:

  • Cliënten voelen zich soms niet prettig voelen bij andere cliënten.
  • Cliënten voelen zich wel eens eenzaam.
  • Soms moeten cliënten wachten op begeleiders.
  • We zouden meer nieuwe dingen willen leren.

Wat beter kan bij Kind Jeugd en gezin:

  • Verwanten willen meer betrokken worden bij activiteiten op kinderdagcentra.
  • Cliënten voelen zich wel eens eenzaam of vervelen zich in avonden en weekenden.Cliënten vinden soms dat begeleider of gezinsouders te veel voor hen beslissen.

4. De medewerkers van Cosis

4.1 Alle teams overleggen op dezelfde manier

In 2022 zijn steeds meer teams op dezelfde manier gaan overleggen.
Die manier noemen we de Cosis Overleg Vorm (COV).
Elke twee weken kijken zij naar wat goed gaat en wat beter kan.
Het zorgt ervoor dat we ons werk steeds blijven verbeteren.
Veel teams zijn hier positief over.

4.2 Wat vinden medewerkers goed gaan en wat kan beter?

De medewerkers hebben met elkaar gepraat over wat ze goed vinden gaan en wat beter kan.Ook hebben ze vragenlijsten voor het Medewerkers Belevings Onderzoek (MBO) ingevuld.Dit zijn de uitkomsten:

Waar medewerkers het meest trots op zijn:

  • Op hun collega’s
  • Op de samenwerking in teams en met anderen
  • Op de manier waarop ze de cliënt centraal stellen

Wat beter kan:

  • De manier waarop zij informatie krijgen
  • Zij voelen regelmatig een te hoge werkdruk
  • Ze zijn niet altijd tevreden over hun leidinggevende

4.3 Nieuwe medewerkers werven

Het is in Nederland steeds lastiger om goede medewerkers in de zorg te vinden. Gelukkig hebben we in 2022 gemiddeld genoeg medewerkers. Voor sommige van onze locaties is het wel moeilijk om goed personeel te vinden. 

Het is erg belangrijk dat we ook genoeg goede medewerkers houden. Daarom doen we veel om nieuwe mensen te werven. Voorbeelden daarvan zijn:

  • We staan vaak op banenmarkten, ervaringsdeskundigen LVB helpen dan mee
  • Er is veel contact met opleidingen voor begeleiders
  • We zorgen ervoor dat Cosis goed bekend staat. Mensen die bijvoorbeeld vervoers-begeleider of helpende in de zorg willen worden, kunnen daarvoor via ons een opleiding volgen. 

4.4 Medewerkers die weggaan bij Cosis

Er gaan meer medewerkers dan vorige jaren bij ons weg.Als reden hiervoor noemen zij onder andere:

  • Zich te weinig kunnen ontwikkelen
  • Het soort werk niet leuk genoeg vinden
  • Minder geld verdienen dan ze willen
  • Te hoge werkdruk
  • Te weinig waardering voelen

Hier gaan we goed naar kijken. We willen juist dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen en zich gewaardeerd voelen.Het Cosis-panel maakt zich er zorgen over dat er meer medewerkers weg gaan bij Cosis.

4.5 Zieke medewerkers

Het aantal zieke medewerkers is in 2022 iets hoger dan het jaar ervoor.
Het vaakst zijn medewerkers ziek door psychische klachten.
Die klachten hebben met het werk te maken of met hun privé-situatie.
Of met een combinatie daarvan.
We bieden medewerkers ondersteuning om hier goed mee om te leren gaan.
Een coach kan hen hier bijvoorbeeld bij helpen.
Ook leren leidinggevenden hoe zij het beste om kunnen gaan met zieke medewerkers.

4.6 Vrijwilligers

Er werken ruim 900 vrijwilligers bij Cosis, zij zijn erg belangrijk voor ons!
Ze doen bijvoorbeeld uitstapjes met cliënten of klusjes op locaties.
We hebben aan onze vrijwilligers gevraagd hoe ze het vinden bij Cosis.
De meesten van hen zijn erg tevreden, ze geven ons het cijfer 8.
Wel willen ze graag meer horen over belangrijke dingen op de locatie.
Het aantal vrijwilligers is in 2022 iets gedaald.
Hoe dat komt weten we niet precies.
Misschien doordat vrijwilligers ouder worden en stoppen met hun werk.
Volgend jaar willen we meer nieuwe vrijwilligers gaan werven.

4.7 Vernieuwen en Onderzoeken

We vinden het belangrijk om steeds te blijven vernieuwen.
Daarom doen we regelmatig mee aan onderzoeken om de zorg te verbeteren.
Onderzoek hoe we techniek in de zorg kunnen gebruiken is daar een onderdeel van.
Ook doen we bijvoorbeeld mee aan een groot onderzoek naar Gezonde Leefstijl.
We bekijken wel steeds of een onderwerp bij ons past, of onze cliënten er echt iets aan hebben.

Tot slot

Hartelijk bedankt voor het lezen van deze samenvatting van het kwaliteitsrapport 2022!
Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over Cosis.
Als je meer wilt weten kun je ook het hele kwaliteitsrapport lezen.
Je vindt hem vanaf 1 juni 2023 op de website van Cosis; www.cosis.nu

Versie:
v6.2.19

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report